Powrót
Marketing

LinkedIn największym konkurentem w wyszukiwarce Google dla serwisów z branży technologicznej

Krzysztof Kowalczuk-Fijałkowski

Krzysztof Kowalczuk-Fijałkowski

W 2023 i 2024 roku doszło do wielu zmian w wyszukiwarce Google, które mają bezpośredni wpływ na generowanie ruchu organicznego i konwersji szczególnie w USA. Rozwinięcie takich funkcjonalności jak featured snippet czy zero-click searches albo indeksowanie wątków z forów internetowych (Reddit), miały bezpośredni wpływ na zmiany pozycji w wynikach wyszukiwania, a także obniżenie współczynnika klikalności (CTR) - tylko w  2022 roku Semrush szacował, że około 17,3% sesji mobilnych kończyło się na samej wyszukiwarce bez kliknięcia w wynik wyszukiwania, a na urządzeniach stacjonarnych już 25,6% (choć nie mamy oficjalnych danych z wiarygodnych źródeł, to możemy zakładać, że wskazane współczynniki rosły). 

Kontekst zmian w Google uzupełnia 10 aktualizacji algorytmów w 2023 r. w tym 4 tzw core update’y, które wprowadziły przetasowania w SERP.

To wszystko niesie za sobą konsekwencje biznesowe dla właścicieli serwisów w postaci potencjalnej utraty konwersji. Dla firm każdy spadek w ilości odwiedzin strony może oznaczać znaczne zmniejszenie liczby potencjalnych klientów, a co za tym idzie – obniżenie przychodów.

Mając powyższe na uwadze, przeanalizowaliśmy za pomocą autorskiej technologii White Dog (link) 1378 fraz kluczowych o intencji sprzedażowej z branży technologicznej w Google US. Wyniki zostały zaprezentowane na urządzeniach stacjonarnych (desktop) w postaci rankingu TOP3, czyli zestawienia domen, które najczęściej występowały na samej górze wyników wyszukiwania w Google US.

Wzięliśmy pod uwagę ten rynek, kierując się biznesowymi potrzebami klientów - zdecydowana większość serwisów z tej branży rozpatruje rynek US jako docelowy rynek działalności i sprzedaży swoich usług (target market). 

Wreszcie kompleksowa analiza wyników wyszukiwania w Stanach Zjednoczonych może być traktowana jako prognostyk i zapowiedź zmian, które zostaną wprowadzone w niedalekiej perspektywie m.in. w Polsce - Google najpierw testuje w USA. Im dokładniej przeanalizujemy zmiany dziejące się za oceanem, tym szybciej i lepiej przygotujemy na nie naszych klientów.

Nowy, mocny konkurent w branży technologicznej

Badanie przeprowadzone w styczniu 2024 roku ujawniło, że coraz większą rolę w wynikach wyszukiwania odgrywa…LinkedIn. Google zaczął pozycjonować artykuły z LinkedIn na frazy sprzedażowe użytkownikom, którzy chcą dokonać zakupu (finalnie trafić na stronę produktu czy usługi). LinkedIn był najczęściej występującym serwisem w SERP - pojawił się 209 razy (na tysiąc fraz) w TOP3, czyli o ponad 40% częściej niż popularny serwis clutch.co czy 300% częściej niż g2.com (pomijając serwisy sprzedażowe typu B2B).

Linkedin w B2B
Można wyróżnić trzy typy adresów z LinkedIn:

  • profile publiczne osób, firm czy oferty pracy albo posty
  • “/pulse/”, czyli platforma do publikacji i udostępniania treści
  • “/advice/”, a więc nowy typ treści generowanych przez AI oraz community LinkedIn

Jak pokazują poniższe zrzuty ekranu, obecnie w Google mamy ponad 48 milionów dostępnych w wynikach wyszukiwania stron LinkedIn Pulse oraz ponad 5 milionów stron LinkedIn Advice, co stanowi realną konkurencję w wynikach wyszukiwania.

Linkedin w google B2B

 

Co warto podkreślić, LinkedIn nie jest serwisem sprzedającym, dostarczającym usługi, a mimo to Google uznał, że wskazane typy treści odpowiadają na intencję użytkowników, są dopasowane do ich potrzeb, a zatem zasługują na wysokie pozycje w SERP. 

Serwisy technologiczne, które do tej pory rywalizowały w Google z międzynarodowymi korporacjami takimi jak Accenture czy EY albo specjalistycznymi serwisami jak Behance, Clutch czy G2, od tej pory muszą również dopisać do listy konkurentów popularny, ceniony i zaufany portal społecznościowy.

Zagrożenia związane z obecnością LinkedIn w SERP:

  • przede wszystkim, rośnie liczba konkurentów, którzy, choć nie są konkurentami w rozumieniu biznesowym, to stają się bezpośrednią konkurencją w wyszukiwarce
  • zdecydowanie trudniej jest rosnąć nowym serwisom, które nie mają historii domeny, autorytetu i popularności  w wynikach wyszukiwania (rozumianych jako liczba sesji, powracających użytkowników, liczba wzmianek brandowych czy linków zewnętrznych).
  • utrata obecnych pozycji czy niemożność przebicia sufitu z uwagi na jakość i autorytet LinkedIna, ale też ich popularność. Adresy zawierające https://www.linkedin.com/advice/ odnotowały wzrost ruchu organicznego w US z niespełna 3000 sesji do 450 000, a te zawierające https://www.linkedin.com/pulse/ wzrosły w US z ponad 360 000 sesji do 2 250 000 w ciągu 12 miesięcy.

Linkedin w google B2B 2

 

Jak wygrać z LinkedIn, czyli strategie dostosowania do zmian w SERP

Zmiany te wymagają od specjalistów SEO i marketerów szczegółowego zrozumienia nowych wyzwań i dostosowania do nich swoich działań. Jedną z takich strategii jest wykorzystanie LinkedIn Pulse czy Advice jako dodatkowego kanału do zwiększenia ekspozycji brandu w kanale Organic

LinkedIn jest bowiem serwisem o wysokiej reputacji, długiej historii domeny, zaufaniu użytkowników, a zatem może stanowić konkurencję nie do przeskoczenia. Warto zatem potraktować LinkedIn jako możliwość, a nie zamknięcie drogi do TOP3.

Marki powinny uwzględnić LinkedIn w swoich kalendarzach wydawniczych jako platformę dystrybucji treści. Należy określić, które topiki, tematy czy frazy są na tyle konkurencyjne, że nie będziemy w stanie za pomocą własnych mediów osiągnąć satysfakcjonujących wyników w Google, a następnie… rozpocząć działania marketingowe właśnie na LinkedIn. 

Systematyczne zwiększanie popularności marki i liczby cytowań może znacząco wpłynąć na widoczność w wynikach wyszukiwania, a linki umieszczone w treściach na LinkedIn pomogą osiągać ruch z innych kanałów niż Organic

Docelowo zatem w kontekście ruchu zmieni się jego kanał, lecz nie ilość sesji.

Podsumowanie

W obliczu zmian w algorytmach Google i rosnącej roli LinkedIn w wynikach wyszukiwania marki stają przed wyzwaniem dostosowania swoich strategii marketingowych, aby utrzymać lub nawet zwiększyć swoją widoczność online. Rozumienie i adaptacja do tych zmian, wykorzystanie nowych platform i form treści, a także synergia działań SEO, Content Marketingu i Social Media, stają się kluczowe dla sukcesu w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku Google. 

To podejście nie tylko minimalizuje zagrożenia wynikające z ostatnich zmian w SERP, ale również otwiera nowe możliwości dla marek gotowych na innowacje i adaptację do zmieniającej się rzeczywistości.

Jeśli szukasz sprawdzonego partnera, który wesprze Cię w działaniach marketingowych, napisz do nas.

Krzysztof Kowalczuk-Fijałkowski

Krzysztof Kowalczuk-Fijałkowski

form-newsletter-bg

Dołącz do Digital Insiders Network! Zapisz się na powiadomienia o wydarzeniach w Whites