
Czy Twoja marka jest tam, gdzie naprawdę szukają jej klienci? ChatGPT jako wyszukiwarka AI zmienia sposób podejmowania decyzji przez użytkowników. Generative Engine Optimization (GEO) to odpowiedź na nową rzeczywistość – pozwala budować obecność brandu w odpowiedziach generowanych przez modele językowe. Dowiedz się, jak GEO zmienia zasady gry, jakie korzyści niesie dla Twojej marki i jak wdrożyć nową strategię, wyróżniać się w nowoczesnym świecie wyszukiwania!
Jak wyglądała droga do ChatGPT Search?
Od czasu premiery ChatGPT w listopadzie 2022 roku popularność tego modelu językowego gwałtownie rośnie. Już teraz, niespełna 3 lata po premierze GPT-3, rozwiązanie od OpenAI jest trzecią najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie po Google oraz YouTube. Dlaczego jednak mówimy o wyszukiwarce, skoro, jak sama nazwa ChatGPT wskazuje, to duży model językowy do generowania treści?
W październiku 2024 roku OpenAI wdrożyło funkcję „Serach” do ChatGPT, która umożliwia użytkownikom dotarcie do źródeł wygenerowanej informacji. Pojawiają się zatem odnośniki do domen, które pozwalają przenieść się z konwersacji w Chacie do strony produktu czy artykułu.
Preferencje Generacji Z i Millenialsów
W marcu 2025 roku Sam Altman przyznał, że z ChatGPT korzysta ponad 500 mln użytkowników tygodniowo. Kilkanaście dni później Forbes podał informację, że liczba aktywnych użytkowników rośnie lawinowo i może sięgać nawet 800 mln – https://www.forbes.com/sites/martineparis/2025/04/12/chatgpt-hits-1-billion-users-openai-ceo-says-doubled-in-weeks/
Jak z ChatGPT korzystają pokolenia urodzone po 1980 roku?
Dla pokolenia Z i millenialsów to już trzecie najważniejsze źródło informacji. W Polsce korzysta z niego 4 mln osób, głównie w przedziale wiekowym 18-44 – czyli najważniejsi klienci dla wielu marek.
To istotna zmiana w krajobrazie digital marketingu. Użytkownicy nie tylko szukają informacji, ale zaczynają konwersacje, które prowadzą ich przez cały lejek zakupowy – od eksploracji po finalną decyzję. ChatGPT staje się przestrzenią, w której marki mają szansę stać się przewodnikiem, doradcą i rozwiązaniem. W przeciwieństwie do Google, gdzie wynik to tylko lista linków, otrzymujemy odpowiedź – często z rekomendacją marki lub produktu.
ChatGPT a decyzje zakupowe – nowy kanał ruchu i sprzedaży
Według badania, które przeprowadziło Botify w USA w marcu 2024 roku, 41% użytkowników korzysta z ChatGPT przy podejmowaniu decyzji zakupowych.
Wygenerowane odpowiedzi zawierają linki i wzmianki, co oznacza, że ChatGPT może być źródłem realnego ruchu i sprzedaży. Wiele marek już teraz identyfikuje ruch z ChatGPT w swoich systemach analitycznych.
Co ciekawe, dane z USA pokazują, że ChatGPT jest szczególnie skuteczny w kategoriach FMCG i B2C, ale również w B2B, gdzie decyzje zakupowe są bardziej złożone, a użytkownicy poszukują zaufanych źródeł i opinii eksperckich. Rekomendacje wygenerowane przez AI mają wysoki poziom zaufania i często są finalnym impulsem do kliknięcia linku lub dokonania zakupu.
Rekomendacje wygenerowane przez AI mają wysoki poziom zaufania i często są finalnym impulsem do kliknięcia linku lub dokonania zakupu.
Czym różnią się wyniki Google od odpowiedzi w ChatGPT?
AI Overview (AIO) w Polsce jest 26 marca 2025 roku. Google coraz bardziej rozwija kwestie semantyczne związane z rozumieniem treści i kontekstu. Należy jednak podkreślić, że LLMy mają inne charakterystyki od tradycyjnych wyszukiwarek.
- Google opiera ranking o koncepty jak E-E-A-T czy rola autora, co nie ma znaczenia w kontekście ekspozycji treści w Chacie GPT.
- ChatGPT jako multimoidalny LLM przetwarza nie tylko treści pisane, ale również audiowizualne, co skutkuje szeroką ekspozycją takich źródeł jak YouTube czy LinkedIn. W tradycyjnym Google udział platform Social Media jest niższy.
- Znaczenie strony www w odniesieniu do marki. Google w swoim rankingu SERP przedstawia strony internetowe, podczas gdy ChatGPT generuje odpowiedzi, a więc fragmenty tekstu.
Poniżej grafika przedstawiająca podobieństwa i różnice między tradycyjną wyszukiwarką Google a LLM.
Jak ChatGPT wypada w porównaniu z Bingiem i Google?
Na podstawie wyników badania przeprowadzonego przez Semrush widać, że wyniki ChatGPT mają większe pokrycie z wynikami wyszukiwarki Bing, niż z wyszukiwarką Google. Jednocześnie nie można stawiać znaku równości między tymi dwoma rozwiązaniami. OpenAI przyznał oficjalnie, że wykorzystuje dane z Microsoft Bing, ale do funkcji „Wyszukaj” (Search).
Na co uwagę zwraca ChatGPT jako wyszukiwarka?
ChatGPT to wyszukiwarka multimodalna przetwarza tekst, wideo, audio, infografiki i treści z social media. Oznacza to, że wzmianki brandowe w podcastach, filmach na YouTube czy postach na LinkedInie są dla niego możliwe do weryfikacji, a nie mniej istotne są artykuły (w różnej postaci, w tym m.in. rankingów i recenzji), a także pliki PDF. Te ostatnie mają często dużo większe znaczenie w przypadku ChatGPT niż w tradycyjnych wynikach wyszukiwania.
Co ważne – ChatGPT „zna” marki przez ich obecność w sieci, ale nie tylko na własnej stronie. Dlatego kluczowe jest podejście podkreślone wcześniej – myślenie brandem, a nie stroną. W toku analizy dużo większą uwagę niż w przypadku SEO należy zwrócić na budowanie autorytetu w różnych miejscach w sieci.
Na podstawie przeprowadzonych dotychczas analiz można sformułować kilka wniosków, odnoszących się do treści.
- Rankingi, podsumowania i porównania są typem contentu, który można określić jako ten premiowany.
- Treści eksperckie i wiarygodne – ważne jest odpowiednie budowanie swojej marki i eksperckości poza własną stroną, poprzez obecność w Google Maps czy opinie w serwisach trzecich.
- User Generated Content – obecność Reddita, Facebooka, LinkedIna czy Instagrama wskazuje z jednej strony na to, że treści tworzone przez użytkowników mają wartość dla Chata, a także, że warto budować autorytet strony w wielu kanałach.
- Treści, które kompleksowo pokrywają ścieżkę użytkownika, co bezpośrednio odnosi się do jakości, naturalności, a także użyteczności contentu. Przykładem takiego wykorzystania są wyniki badania dla branży kosmetycznej, w której strona wizaz.pl była obecna na każdym etapie lejka zakupowego, mimo że nie ma bezpośredniej opcji zakupu produktu. Strona spełniała jednak wymagania dotyczące użyteczności, dostarczając wartościowych informacji na każdym etapie procesu zakupowego, co przełożyło się na ten wynik.
Jak wygląda porównanie zapytań między wyszukiwarką Google a ChatGPT?
Pojawienie się ChatGPT jako wyszukiwarki stworzyło przestrzeń do pojawienia się nowego typu zapytań, nieznanych do tej pory w przypadku klasycznych wyszukiwarek, np. Google. Według danych z badania Semrush aż 70% zapytań z ChatGPT ma nieznaną według tradycyjnego podziału intencję.
Wśród fraz o „nieznanej” intencji są zapytania:
- bardziej szczegółowe i rozbudowane, wymagające odpowiedniego kontekstu,
- zapytania związane z tworzeniem, konwersacją i krytycznym myśleniem,
- zapytania o charakterze eksploracyjnym.
Co zyskujesz dzięki obecności w ChatGPT?
- Zwiększenie widoczności marki w odpowiedziach generowanych przez ChatGPT.
- Wzrost autorytetu poprzez obecność w wiarygodnych źródłach i kontekstach.
- Nowe źródła ruchu referral z ChatGPT może być równie wartościowy co tradycyjny ruch organiczny.
- Wpływ na decyzje zakupowe w kluczowych momentach ścieżki zakupowej.
- Budowa pozycji lidera w oczach użytkowników i modeli AI.
Dodatkowo warto mieć na uwadze, że GEO nie koliduje z klasycznym SEO – te strategie powinny się wzajemnie wzmacniać i działać w ramach wzmocnienia obecności marki w sieci, co przełoży się na obecność w wynikach modeli AI.
Proces GEO – jak zbudować widoczność marki w ChatGPT?
- Analiza fraz i intencji użytkowników – określamy, jak użytkownicy pytają o Twoją, sprecyzowaną na początku kategorię.
- Pobieranie wyników ChatGPT – sprawdzamy, kto i co pojawia się w odpowiedziach.
- Analiza konkurencji i źródeł – na podstawie danych m.in. onsite i offsite identyfikujemy wzorce i przewagi konkurentów.
- Identyfikacja czynników sukcesu i zestaw rekomendacji – definiujemy jaki zestaw czynników decyduje o wynikach. Na tej podstawie powstaje lista działań dla Ciebie i Twojego zespołu.
Whites pracuje na własnym podejściu do GEO, które obejmuje share of search, analizę porównawczą, identyfikację czynników sukcesu, obecność w serwisach zewnętrznych, a cała analiza skutkuje przygotowanym zestawem rekomendacji.
Umów się na bezpłatną konsultację GEO
Zastanawiasz się, czy Twoja marka pojawia się w odpowiedziach ChatGPT? Chcesz wiedzieć, co zrobić, aby zwiększyć jej widoczność i autorytet? Umów się na darmową konsultację z ekspertami Whites.
Pokażemy Ci:
- jakie obszary warto rozwijać,
- jak wypadasz na tle konkurencji,
- jakie typy treści warto wdrożyć,
- jak efektywnie połączyć SEO z GEO.
Przyszłość wyszukiwania zaczyna się teraz – upewnij się, że Twoja marka jest jej częścią! 👉 bit.ly/konsultacja-GEO
7 najczęściej zadawanych pytań
Jaka jest różnica między ChatGPT i ChatGPT Search?
Czy istnieje wyszukiwarka ChatGPT?
Jak działa wyszukiwarka w ChatGPT?
ChatGPT Search działa poprzez integrację z zewnętrznymi dostawcami wyszukiwarek (jak Bing), co umożliwia pobieranie aktualnych danych i wyników wyszukiwania.
- Analiza zapytania użytkownika. Model interpretuje zapytanie i określa, czy potrzebne są aktualne informacje z internetu, czy wystarczy jego wewnętrzna baza wiedzy.
- Wyszukiwanie w czasie rzeczywistym. Jeśli wymagane są najnowsze dane, ChatGPT Search korzysta z wyszukiwarki internetowej, aby znaleźć odpowiednie informacje. Wysyła zapytanie, zbiera wyniki i przetwarza je.
- Synteza informacji. Model analizuje uzyskane dane, identyfikuje najważniejsze treści i integruje je z własną wiedzą. Następnie generuje spójną i zrozumiałą odpowiedź.
- Prezentacja odpowiedzi. Użytkownik otrzymuje odpowiedź, która łączy przetworzone wyniki wyszukiwania z kontekstem.
Kiedy uruchomiono SearchGPT?
Jak wyszukiwarka w ChatGPT radzi sobie z aktualizacją informacji w czasie rzeczywistym?
W jaki sposób wyszukiwarka w ChatGPT zapewnia dokładność swoich odpowiedzi?
Jakie są różnice między ChatGPT search a tradycyjnymi wyszukiwarkami internetowymi?
Jeśli szukasz sprawdzonego partnera, który wesprze Cię w obszarze AI-Search, napisz do nas.
Dołącz do Digital Insiders Network! Zapisz się na powiadomienia o wydarzeniach w Whites
{{ $t('pages.related_articles') }}


