Powrót
Marketing

Czym jest marketing automation i jak działa?

WHITES

Zaledwie po 3 miesiącach od wdrożenia marketing automation niektóre marki generują wzrost liczby wygenerowanych leadów nawet o 51%, liczba konwersji rośnie nawet do 30%. Nic więc dziwnego, że tak wiele firm po niego sięga. Czym jest ten obszar marketingu? Zapraszamy do artykułu, w którym opowiadamy o podstawowych założeniach marketing automation.

Czym jest marketing automation?

Ogólnie marketing automation to szereg rozwiązań i narzędzi, które pomagają zautomatyzować działania content marketingowe, reklamowe czy sprzedażowe. Oprogramowania marketing automation gromadzą dane o zachowaniach odbiorców strony oraz ich ścieżkach zakupowych i pozwalają na ich ocenę pod względem jakości i segmentację. W praktyce umożliwia to szybsze i bardziej efektywne targetowanie i realizowanie kampanii marketingowych adresowanych do konkretnych grup odbiorców. Marketing automation pozwala na automatyczne generowanie raportów z wybranych zestawów danych, zarządzanie publikacją treści, wysyłanie wiadomości do odbiorców newslettera, stosowanie powiadomień webpush i innych działań wspierających pozyskiwanie leadów i sprzedaż.

Techniczne aspekty marketing automation

Narzędzia do marketing automation zbierają dane o użytkownikach witryny lub aplikacji mobilnej z wykorzystaniem plików cookies. Następnie na podstawie zgromadzonych informacji dostosowują treści reklam, wygląd bannerów, a nawet wersję całej strony do profilu potencjalnych klientów. Dane z plików cookies są również łączone z adresem mailowym użytkownika, co pozwala na przesyłanie lepiej spersonalizowanych wiadomości. Niektóre platformy do marketing automation wykorzystują również technologie oparte na sztucznej inteligencji i Machine Learning. Rolą specjalisty ds. marketing automation jest dobieranie reguł automatyzacji, przypisywanie odpowiednich wartości określonym zachowaniom (scoring), projektowanie ścieżek przykładowo edukacji leada. Dzięki temu możliwa jest maksymalizacja efektywności i użyteczności całego procesu.

Do czego może się przydać Marketing Automation? Przykład

Marketing Automation pozwala na sprawniejsze zarządzanie customer journey, czyli drogą jaką musi przejść odbiorca, aby zakupić nasz produkt. Możemy dzięki niemu dostosować komunikaty do odbiorcy w zależności od tego jakie i ile interakcji podejmie z naszą stroną. Możemy odpowiednio targetować reklamy, wyświetlać dopasowane do jego preferencji produkty, wysyłać spersonalizowane maile, zniżki z różnych okazji: urodzin, osiągnięcia wybranej kwoty zakupu w e-sklepie lub z okazji promocji. Specjalista musi zaprojektować cały proces - na podstawie danych i obserwacji oraz dbać o jego optymalizację. Jakich efektów możemy oczekiwać? Odzyskiwanie porzuconych koszyków, zwiększenie świadomości marki, wzrost zaufania, a w konsekwencji wzrost sprzedaży i zysków firmy.

Podstawowe działania Marketing Automation

Do najczęściej używanych funkcji należą:

  • Wsparcie analityki - narzędzia umożliwiają przygotowywanie raportów z wybranych zakresów danych oraz przedstawianie ich w czytelnej i przystępnej do analizy formie.
  • Segmentacja klientów – za pomocą scoringu i jego właściwej konfiguracji system przypisuje do wybranych zachowań klientów określone wartości. Na tej podstawie ocenia ich zaangażowanie, a to pozwala na określenie pozycji danego leada w lejku sprzedażowym.
  • Skuteczny e-mail marketing – platformy do marketing automation często pełnią rolę zaawansowanych systemów do wysyłania wiadomości e-mail.
  • Narzędzia te pozwalają na wysyłanie spersonalizowanych treści do wybranych grup odbiorców. Możliwe jest także ustawianie serii maili przeznaczonych dla klientów wykazujących określone cechy lub zachowania.
  • Publikacja treści – narzędzia do marketing automation są wyposażone w moduły, które pozwalają optymalizować treści na bloga oraz publikować je z poziomu platformy.
  • Zarządzanie social media – programy do automatyzacji marketingu pomagają sprawniej publikować posty oraz analizować ruch w mediach społecznościowych.
  • Targetowanie reklam – możliwość precyzyjnego określania profilów odwiedzających pomaga skuteczniej personalizować reklamy i właściwie wykorzystywać retargeting.
  • Monitorowanie ruchu w aplikacjach mobilnych – zaawansowane wersje narzędzi do marketing automation śledzą ruch użytkowników w aplikacjach mobilnych i wysyłają stosowne powiadomienia push lub e-mail.

Marketing Automation – dlaczego warto?

  • Zwiększenie efektywności działań – dzięki automatycznym raportom szefowie działów mogą oceniać wyniki pracowników za pomocą przejrzystych metryk i identyfikować obszary, które wymagają poprawy.
  • Optymalizacja kosztów – zestawienia danych generowane przez narzędzia do automatyzacji pozwalają oceniać efektywność kampanii i optymalizowąć koszty poprzez dofinansowywanie projektów o wyższym ROI i ograniczanie wydatków na działania o słabszych wynikach.
  • Pozyskiwanie leadów –spersonalizowany mailing i zoptymalizowana treść przyczyniają się do zwiększenia liczby leadów, a właściwa segmentacja pozwala skupić się na leadach najwyższej jakości.
  • Budowanie relacji – poprzez zaawansowane możliwości targetowania możemy jeszcze lepiej dopasowywać treści wiadomości i elementów na stronie do konkretnych użytkowników, dostarczając im informacji, których szukają i potrzebują. Trafienie z komunikatem do właściwych osób we właściwym czasie zwiększa szansę na podniesienie liczby konwersji oraz ogranicza konsumpcję niepożądanych treści.
  • Oszczędność czasu – dodatkowe godziny pracownicy mogą przeznaczyć na pracę strategiczną lub kreatywną, która bardziej niż operacyjna przyczyni się do rozwoju organizacji.

WHITES

form-newsletter-bg

Dołącz do Digital Insiders Network! Zapisz się na powiadomienia o wydarzeniach w Whites