Czy Twoja marka jest tam, gdzie naprawdę szukają jej klienci? ChatGPT jako wyszukiwarka AI zmienia sposób podejmowania decyzji przez użytkowników. Generative Engine Optimization (GEO) to odpowiedź na nową rzeczywistość – pozwala budować obecność brandu w odpowiedziach generowanych przez modele językowe. Dowiedz się, jak GEO zmienia zasady gry, jakie korzyści niesie dla Twojej marki i jak wdrożyć nową strategię, wyróżniać się w nowoczesnym świecie wyszukiwania!
Od czasu premiery ChatGPT w listopadzie 2022 roku popularność tego modelu językowego gwałtownie rośnie. Już teraz, niespełna 3 lata po premierze GPT-3, rozwiązanie od OpenAI jest trzecią najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie po Google oraz YouTube. Dlaczego jednak mówimy o wyszukiwarce, skoro, jak sama nazwa ChatGPT wskazuje, to duży model językowy do generowania treści?
W październiku 2024 roku OpenAI wdrożyło funkcję „Serach” do ChatGPT, która umożliwia użytkownikom dotarcie do źródeł wygenerowanej informacji. Pojawiają się zatem odnośniki do domen, które pozwalają przenieść się z konwersacji w Chacie do strony produktu czy artykułu.
W marcu 2025 roku Sam Altman przyznał, że z ChatGPT korzysta ponad 500 mln użytkowników tygodniowo. Kilkanaście dni później Forbes podał informację, że liczba aktywnych użytkowników rośnie lawinowo i może sięgać nawet 800 mln – https://www.forbes.com/sites/martineparis/2025/04/12/chatgpt-hits-1-billion-users-openai-ceo-says-doubled-in-weeks/
Dla pokolenia Z i millenialsów to już trzecie najważniejsze źródło informacji. W Polsce korzysta z niego 4 mln osób, głównie w przedziale wiekowym 18-44 – czyli najważniejsi klienci dla wielu marek.
To istotna zmiana w krajobrazie digital marketingu. Użytkownicy nie tylko szukają informacji, ale zaczynają konwersacje, które prowadzą ich przez cały lejek zakupowy – od eksploracji po finalną decyzję. ChatGPT staje się przestrzenią, w której marki mają szansę stać się przewodnikiem, doradcą i rozwiązaniem. W przeciwieństwie do Google, gdzie wynik to tylko lista linków, otrzymujemy odpowiedź – często z rekomendacją marki lub produktu.
Według badania, które przeprowadziło Botify w USA w marcu 2024 roku, 41% użytkowników korzysta z ChatGPT przy podejmowaniu decyzji zakupowych.
Wygenerowane odpowiedzi zawierają linki i wzmianki, co oznacza, że ChatGPT może być źródłem realnego ruchu i sprzedaży. Wiele marek już teraz identyfikuje ruch z ChatGPT w swoich systemach analitycznych.
Co ciekawe, dane z USA pokazują, że ChatGPT jest szczególnie skuteczny w kategoriach FMCG i B2C, ale również w B2B, gdzie decyzje zakupowe są bardziej złożone, a użytkownicy poszukują zaufanych źródeł i opinii eksperckich. Rekomendacje wygenerowane przez AI mają wysoki poziom zaufania i często są finalnym impulsem do kliknięcia linku lub dokonania zakupu.
Rekomendacje wygenerowane przez AI mają wysoki poziom zaufania i często są finalnym impulsem do kliknięcia linku lub dokonania zakupu.
AI Overview (AIO) w Polsce jest 26 marca 2025 roku. Google coraz bardziej rozwija kwestie semantyczne związane z rozumieniem treści i kontekstu. Należy jednak podkreślić, że LLMy mają inne charakterystyki od tradycyjnych wyszukiwarek.
Poniżej grafika przedstawiająca podobieństwa i różnice między tradycyjną wyszukiwarką Google a LLM.
Na podstawie wyników badania przeprowadzonego przez Semrush widać, że wyniki ChatGPT mają większe pokrycie z wynikami wyszukiwarki Bing, niż z wyszukiwarką Google. Jednocześnie nie można stawiać znaku równości między tymi dwoma rozwiązaniami. OpenAI przyznał oficjalnie, że wykorzystuje dane z Microsoft Bing, ale do funkcji „Wyszukaj” (Search).
ChatGPT to wyszukiwarka multimodalna przetwarza tekst, wideo, audio, infografiki i treści z social media. Oznacza to, że wzmianki brandowe w podcastach, filmach na YouTube czy postach na LinkedInie są dla niego możliwe do weryfikacji, a nie mniej istotne są artykuły (w różnej postaci, w tym m.in. rankingów i recenzji), a także pliki PDF. Te ostatnie mają często dużo większe znaczenie w przypadku ChatGPT niż w tradycyjnych wynikach wyszukiwania.
Co ważne – ChatGPT „zna” marki przez ich obecność w sieci, ale nie tylko na własnej stronie. Dlatego kluczowe jest podejście podkreślone wcześniej – myślenie brandem, a nie stroną. W toku analizy dużo większą uwagę niż w przypadku SEO należy zwrócić na budowanie autorytetu w różnych miejscach w sieci.
Na podstawie przeprowadzonych dotychczas analiz można sformułować kilka wniosków, odnoszących się do treści.
Pojawienie się ChatGPT jako wyszukiwarki stworzyło przestrzeń do pojawienia się nowego typu zapytań, nieznanych do tej pory w przypadku klasycznych wyszukiwarek, np. Google. Według danych z badania Semrush aż 70% zapytań z ChatGPT ma nieznaną według tradycyjnego podziału intencję.
Wśród fraz o „nieznanej” intencji są zapytania:
Dodatkowo warto mieć na uwadze, że GEO nie koliduje z klasycznym SEO – te strategie powinny się wzajemnie wzmacniać i działać w ramach wzmocnienia obecności marki w sieci, co przełoży się na obecność w wynikach modeli AI.
Whites pracuje na własnym podejściu do GEO, które obejmuje share of search, analizę porównawczą, identyfikację czynników sukcesu, obecność w serwisach zewnętrznych, a cała analiza skutkuje przygotowanym zestawem rekomendacji.
Zastanawiasz się, czy Twoja marka pojawia się w odpowiedziach ChatGPT? Chcesz wiedzieć, co zrobić, aby zwiększyć jej widoczność i autorytet? Umów się na darmową konsultację z ekspertami Whites.
Pokażemy Ci:
Przyszłość wyszukiwania zaczyna się teraz – upewnij się, że Twoja marka jest jej częścią! 👉 bit.ly/konsultacja-GEO
Jeśli szukasz sprawdzonego partnera, który wesprze Cię w obszarze AI-Search, napisz do nas.