Email marketing to wciąż jedna z najbardziej skutecznych form promocji online. Stosuje go większość marek, jednak z różnym powodzeniem. Jak się za niego zabrać? Zapraszamy do przeczytania artykułu, w którym prezentujemy podstawowe zagadnienia z zakresu email marketingu.
Zastanów się jaką rolę w całej strategii digital będzie pełnił e-mail marketing. Dzięki szczegółowemu planowaniu łatwiej będzie Ci konstruować treść oraz w późniejszym etapie oceniać ich skuteczność. Co chciałbyś osiągnąć dzięki temu kanałowi? Celem e-mail marketingu może być sprzedaż, ale także na wcześniejszych etapach lejka - budowanie zaufania, wzmacnianie wizerunku eksperta i nawiązywanie bezpośrednich relacji z potencjalnymi klientami. Jak często i jaki typ przekazu będzie najbardziej korzystny dla Twojej marki i produktu? Warto zastanowić się nad tymi kwestiami jeszcze przed wdrożeniem e-mail marketingu.
Nikt nie lubi spamu - postaraj się więc, aby treść wiadomości możliwie najlepiej odpowiadała oczekiwaniom Twoich klientów. Personalizacja to nie tylko wstawienie imienia adresata, to również adresowanie przeszkód, z którymi spotyka się na co dzień, odwołanie do ostatniego zakupu, przesłanie dopasowanej oferty. Nie musisz oczywiście konstruować wiadomości do każdego użytkownika osobno - narzędzia marketing automation będą o wiele lepszym pomysłem.
Stosowanie lead generation z wykorzystaniem wiadomości e-mail wymaga dobrego przemyślenia treści i lejka sprzedażowego. Zastanów się, co byś chciał żeby Twój odbiorca wiedział o Twojej marce? Możesz zaprojektować całą serię maili wysyłanych w przeciągu danego okresu czasu, w których powoli będziesz snuć opowieść o swojej marce. Takie działanie pomoże zbudować najpierw świadomość a później zaufanie do marki i dać pewność odbiorcy, że Twoje produkty czy usługi spełnią jego oczekiwania.
Każda okazja do kontaktu i wysłania spersonalizowanej oferty jest dobra. Przypominaj konsumentom o porzuconych koszykach, wysyłaj oferty po wydaniu określonej kwoty w Twoim sklepie, twórz dedykowane oferty i promocje z okazji urodzin. Szukaj okazji do kontaktu, jeśli treści będą odpowiednio dopasowane - odbiorcy to z pewnością docenią.
W Twojej wiadomości wysłanej w ramach kampanii email marketingowej nie może również zabraknąć CTA, czyli wezwania do działania. Może być ono zachętą do dokonania zakupu, podjęcia kontaktu, wysłania zapytania, przeczytania artykułu, przejścia na stronę, wypełnienia ankiety lub wykonania innego pożądanego przez Ciebie działania. Każda wiadomość powinna też mieć atrakcyjny, przyciągający uwagę tytuł. To właśnie on jest czynnikiem, który w największym stopniu decyduje o tym, czy odbiorcy otworzą Twoją wiadomość - a tym samym także o powodzeniu całej kampanii.
Jeśli dysponujesz odpowiednio dużą bazą kontaktów sprawdzaj za pomocą testów A/B jak reagują na poszczególne wiadomości Twoi odbiorcy. Następnie na tej podstawie będziesz mógł skutecznie zoptymalizować kampanię i dostosować ją do ich oczekiwań. Narzędzia do automatyzacji dostarczają również różnorodnych danych, które pomogą Ci lepiej poznać i zrozumieć zachowanie oraz decyzje zakupowe Twoich klientów.
Nawet najlepiej dopasowana oferta, bez odpowiedniej oprawy, nie będzie skuteczna. Upewnij się, że Twoje wiadomości są czytelne, estetyczne i poprawnie skonstruowane. Sprawdzaj zawsze, czy grafiki wyświetlają się zgodnie z Twoimi oczekiwaniami, czy wszystkie przyciski odsyłają w poprawne miejsca i czy wszystko jest intuicyjne.
Duża część wiadomości email wyświetlana jest na urządzeniach mobilnych. Projektując szablon, weź to pod uwagę i dostosuj przyciski, grafiki czy rozmiar fontu. Sprawdzaj zawsze, czy wiadomość wygląda poprawnie na różnych urządzeniach.